Pas godt på din bil og kontroller tandremmen

Alle bilejere kan nok nikke genkendende til, at de tager bilen for givet. Skal man ned og købe ind? Bare snup bilen. Får man lyst til at besøge en ven, eller skal man hente sit barn fra fodbold? Så er det lige så let. Hvis ikke man er bilejer er det meget mere besværgeligt, så skal man enten hoppe på cyklen – hvor man så ikke kan have meget med, låne en bil af en anden, eller tage bussen. Og offentligt transport går selvfølgelig kun nogle gange i timen, og så skal man sikkert både vente og bruge tid på at tjekke afgangstiderne. Alle de overvejelser slipper man for, hvis man har en bil, og derfor er det en brat opvågning, man for, hvis man lige pludselig ikke har den mere. En af de hyppigste grunde til, at ens bil pludselig ikke virker mere, selvom den kørte fint før, er at tandremmen ikke fungerer og tandremsskift pris kan varierer men en nødvendig udskiftning for motoren.

En vital del af bilmotoren

Hvis ikke man har kendskab til hvad det forskellige indmad i bilen gør og hedder, er der her en kort gennemgang: tandremmen er en gummirem, der sørger for at stabilisere knastakslen og krumtapakslen, så de pulserer i takt. Disse to aksler styrer så også ventilerne og stemplerne, de vigtigste dele af motoren, og hvis tandremmen går i stykker – hvilket det gør på et tidspunkt, da det er lavet af gummi – kommer ventilerne og stemplerne ude af takt og rammer hinanden. Det vil resultere i, at de forskellige intrikate dele af motoren bøjes og beskadiges, og hvis det er virkelig slemt, kan det være at det ikke kan betale sig at få det repareret. Så skal der en hel ny motor til, og det er meget dyrere end bare at smutte ned i jævne mellemrum for at få tandremmen tjekket eller udskiftet.

 

Jævnligt kontrol er vejen frem

 

En hurtig måde at kontrollere sin tandrem på, er manuelt. Åbn motorhjelmen, og kig godt på gummiet. Se om det er ensfarvet sort, eller om der er tegn på slid. Hvis man ser revner eller flosser på den, så er der ingen tid at spille. Det går nemlig rigtig hurtigt, når remmen når sit belastningspunkt og brister.

Det er dog ikke altid, man kan se på den, at den er tæt på at gå i stykker. Derfor er det smart, at man ved hvor meget kørsel en tandrem kan holde til. Det ligger mellem 60.000 og 120.000 km, hvilket svarer til omtrent 4 til 6 år, og derfor skal man bare have adgang til bilens servicebog, og kilometertælleren. Her kan man se hvor meget bilen har kørt, og hvornår den sidst har fået udskiftet sin tandrem.

Folk der ikke kører særlig meget, skal dog være ekstra opmærksom. Remmen har det med at blive hård og mindre elastisk, hvis den ikke bliver brugt, så derfor skal man typisk regne med 1 år, før den skal udskiftes. Uanset om det er en udskiftning, eller man bare skal have den inspiceret, er det bedst at få det gjort, så man ikke løber en unødig risiko.