Med digitalisering og nye, online medier er der rigtig mange ting, som er blevet nemmere. Især administrationen af vidt forskellige ting har aldrig været nemmere og det er noget, som man også mærker i boligforeninger. Læser man for eksempel mere på NemAdminstration.dk vil man lægge mærke til, at en ting som aflæsning af varmeregnskab aldrig har været nemmere. For nu er det nemlig ikke længere op til boligforeningen at gøre dette, da også borgerne selv kan gøre det.
Nemmere varmeregnskab med digitale løsninger
Tidligere kunne det være en stor opgave at skulle sørge for, at varmemåleren blev aflæst i boligforeningerne. Det skyldes, at man som boligforening skulle aftale et tidspunkt med hvert enkelt borger, hvor varmemesteren kunne komme og aflæse, hvorefter et varmeregnskab kunne blive lavet. Ofte opstod der problemer i kraft af, at borgere ofte glemte at være hjemme på det aftalte tidspunkt eller slet og ret nægtede at åbne op når varmemesteren kom forbi.
Der er derfor rigtig mange boligforeninger, som i dag er meget taknemmelige over den digitale udvikling, som har fundet sted over de seneste årtier. Denne digitale udvikling har nemlig været med til at fremme nogle væsentligt nemmere arbejdsgange for boligforeninger i hele landet. For i dag er det sådan, at borgere selv kan være med til at bidrage til varmeregnskab da de selv kan aflæse varmemåleren og dernæst registrere dette via en online platform.
Automatisering af varmeregnskab er en realitet
Man har på den måde gjort arbejdsgange forbundet med varmeaflæsning væsentligt nemmere. For nu skal borgere blot kigge på deres radiator og så vil de kunne se hvor meget varme de har brugt. Dette tal kan de dernæst registrere et system, og efterfølgende vil disse tal indgå i et varmeregnskab, som bliver lavet helt automatisk. På den måde er arbejdsgangene nemmere og desuden kan man være sikker på, at det varmeregnskab, som bliver lavet er korrekt.
Det er også smart for boligforeningen, at de efterfølgende kan gå ind og se de tal, som borgerne har skrevet. For tallene som ligger til grund for det endelige varmeregnskab bør selvfølgelig være korrekte. Ved at skimme de mange tal hurtigt kan boligforeningen vurdere, hvorvidt det er realistisk, at tallene har været som borgerne har registreret i systemet. En anden ting, som boligforeninger kan bruge disse smarte og automatiske varmeregnskaber til er statistik. For man ender med at have en lang række tal, som man blandt andet kan bruge til at vurdere, hvorvidt der er forskellige måneder, hvor varmeforbruget er højere eller om der er en sammenhæng mellem folk, som er ved at flytte ud og deres varmeregnskab. Denne form for viden er dyrebar for boligforeninger da det kan gøre, at de kan holde mere øje med borgernes varmeforbrug.